Sunday, July 31, 2016

Ponavljanje gradiva.....suhe i polusuhe pomidore ili rajčice....kako god tko voli







Ajmo od početka !!!!
Mislim da sam prva blogerica sa ovog područja koja je objavila recept za sušenje rajčica ili kako ih ja zovem pomidora. Sada ih ima mali milion objavljenih, ali mi se čini da je većina ljudi koji ih prave još uvijek jako zbunjena.
To što sam bila među prvima,ne daje mi pravo na njih ni pravo na soljenje nekom pameti, već znam da imam dovoljno iskustva i znanja da mogu opet i ponovno pisati o njima.
Došlo mi je od 2008, kada sam prvi put napisala recept na Coolinariku pa malo poslije i na blog,nekako sam ga ugurala između recepata, pa do danas, bar 50 puta da još jednom napišem post o ovom receptu al nekako bih uvijek odustala.
E, sada više odustajanja nema !!!!!



Moram ovo napisat, pa kako god tko shvatio, a nadam se da ću sa ovim postom puno toga razjasnitii u svakom slučaju bar nekom olakšati posao !!
Radeći godinama u "deli" navukla sam se na fine stvarčice koje možda sama ne bih nikada ni oprobala da mi nisu bile, onako, pri ruci.
"Sun dried tomatoes and semi dried tomatoes" ili suhe i polusuhe pomidore su dvije vrste sušenih pomidora sasvim drugačije  jedne od drugih, drugačije po teksturi, izgledu a i namjeni.
Suhe su, naravno suhe i ne koriste se za jelo kao ove polusuhe, već za kuhanje.
Polusuhe pomidore se koriste za jelo bez ikakve obrade.
Dijeli ih tanka linija, koju morate sami raspoznati. Dijeli ih samo par sati dužeg sušenja, a sve ostalo je isto.
Kada sam pisala prvi recept kako ih raditi, nisam baš imala prevelikog iskustva u sušenju, dok vam danas o njima mogu pričati  danima bez  prestanka.
Nema velike mudrolije, mislim da nema jednostavnijeg recepta od ovog za napraviti. Jedino je potrebno da imate prvoklasnu namirnicu, svježu, zrelu pomidoru i sunčano vrijeme.
Mogu se one raditi i bez sunca, al to već nije to....to je, rekli bi stari ljudi: "za nevolju" !
Najbolje pomidore za sušenje su "šljive" ili "šljivar" kako ih već tko  zove, a može poslužiti i i bilo koja druga mesnata zrela pomidora.
Najbolje je da se koristi vanjska pomidora koja dozrijeva na suncu, prirodno dozrela jer  bude puno slađa nego ona koja je rasla u plasteniku.
Pa da krenemo !



Čistu, zrelu pomidoru raskrižimo na pola, maknemo opnu sa  sredine ako je ima, lagano je rukom iscijedimo tako da uklonimo višak tekućine i sjemenki te je izrežemo na komade. Posložimo komade na neku prozračnu podlogu (ja koristim tanjure od dehidratora) poslaganu kožicom prema dolje, posolimo trunkicu više nego bi posolili salatu i stavimo na sunce.
Za polusuhu verziju na temperaturama od 33*-34*-35* stupnja je potreban jedan dan intenzivnog sunca, možda i nepuni dan i pol i to bi bilo to.


Na temperaturi  od 37* i većoj pazite, nekada je i jedan dan previše !
Kožica joj je lagano smežurana, meso je skoro pa suho, al još ima dovoljno vlažnosti u sebi.
Nemojte baš da ostavite napola suhu jer će se pomidora svakako natopiti uljem i lagano opustit, osušite je trunkicu jače pa će je ulje natopiti da bude taman kako treba.
Začinite je začinima koje volite i koristite.


Za začin ja koristim sito narezan češnjak, kapare i majčinu dušicu. Od suhih začina možete  staviti što god volite .
Sve zalijem ekstra djevičanskim maslinovim uljem i stavim u veću staklenku koju kako sušim popunjavam.

Vijek polusuhih pomidora nije dug kao onih što su sasvim osušene, pa morate naći način za čuvanje koji vam najviše odgovara.
Ja, osobno, ih ne volim stavljati u led i to ne radim, već kako sam gore rekla, koristim maslinovo ulje koje mi ih na puno blaži način prezervira nego led.
Ekstra djevičansko maslinovo ulje će se stajanjem u frižideru stisnuti i očuvat će vam pomidore sigurno. Inače, napravim ogromnu količinu polusuhih pomidora i ovako spremljene mi se nikada nisu pokvarile, niti uskiselile.
Kada stavljate sol na narezane pomidore, nemojte se bojati,
dovoljno je da budu malo slanije nego što bi ih solili kada bi radili salatu. Ta sol, osim što pospješuje da se brže gubi vlaga, čuva i od muha i drugih insekata, tako da vam nisu potrebne nikakve gaze, mrežice ni ikakve druge prekrivke.
Sol je dovoljna !
Ako vam nije dovoljno vruć dan i ako vam je potrebno još vremena za sušenje, obavezno pomidore unesite u kuću preko noći da se dodatno ne ovlaže od rose jer bi se  mogao uhvatiti na njima plijesan.
U stvari, ako nemate dva dana za redom dovoljno vruće vrijeme za sušenje nemojte ni počimati sušiti jer će se pomidora uplijesnit !

E....to je bila priča o sušenju u idealnim uvjetima koje ja imam za ovaj posao !!!
Možete ih sušiti i u pećnici. U tom slučaju, pomidore pripremite isto kao i za sušenje na suncu te ih stavite u pećnicu uključenu na 60* i sušite 8-12 sati, zavisi o veličini komada i rezultatu koji želite dobiti, odnosno da li je želite suhu ili polusuhu..Ovo je najlakše raditi preko noći.
Temperatura veće od 60* nije dobra, ne pečete pomidore već ih sušite.
Progore i na suncu a kamoli neće na jačoj temperaturi od ove.
Dobiti ćete također suhu pomidoru, ali okus joj nije kao ova što se suši na suncu !!
I tu imate razliku, jer "oven dried tomatoes" nisu "sun dried tomatoes", sušeno u pećnici nije sušeno na suncu !!!
Polusuha pomidora je okusom koncentrat okusa, savršen balans slatkastog i kiselog !Kupila sam ja i dehidrator, al sam odavno odustala od njega jer za količinu koju ja sušim je sasvim beskorisan. Ako sušim išta više od 2-3 tanjura uzme vječnost dok se osuši, a ta količina kada se i osuši je premalena.
Dehidrator mi dobro dođe za neke druge stvari, a u slučaju pomidora mi samo dobro dođu njegovi tanjuri !


Savjete koje sam čitala po raznim blogovima i forumima od "cura koje kao znaju o čemu pričaju" su smješni i većina njih su glupi savjeti jer iskreno, nemaju pojma o čemu pričaju, u stvari naljutim se čitajuć gluposti !!!
Najprije, ne znaju razliku između suhe i polusuhe pomidore pa po tome i njihovim komentarima vidim da su to čiste gluposti koje pričaju, a ljudi koji traže savjet ponekad na to i nasjednu.
Jedan od tih savjeta je obično vezan za čuvanje osušene pomidore za zimu.
Polusuhu pomidoru morate staviti u maslinovo ulje koje će se u frižideru stisnuti, ja koristim ekstra djevičansko i to kupovno i odlično mi se sačuva. Obično ulje ne dolazi u obzir !!!! Pomidore će pustiti svoju tekućinu i "uzvrištat će se", "ukiseliti" i možete ih sve fino baciti u smeće.
Ili ih stavite u zamrzivač, al po meni, kao i sve drugo što dugo stoji u zamrzivaču, lagano projmeni okus.


Čitala sam čak da žena savjetuje kako ona ne voli maslinovo ulje pa da može slobodno i suncokretovo....za polusuhu, onu koja će se bez kuhanja jesti  ne može, to vam ja garantiram !!!!


Još nešto....slobodno sušite pomidore po malo, po onoliko koliko možete i imate. I ja sušim u turama, ne osušim sve isti dan, a stavim ih u veliku staklenku koju samo nadopunjavam. Na taj način ćete i uštedjeti na ulju. Slobodno pomidoru začinite i tijesno nabijte u staklenku i odozgo nalijte maslinovim uljem pa poslije koristite po potrebi ! Vadite po potrebi 10-tak minuta prije upotrebe da se ulje opusti.
Za suhu pomidoru možete koristiti ulje kakvo god hoćete a ne morate ga koristiti uopće, možete ih slobodno staviti u praznu teglicu ili obični škartoc, ništa joj neće biti ako je sasvim suha !!!
Ja sam ih suhe držala u papirnatoj vrećici cijelu godinu i ništa im se nije dogodilo.
Nemojte mi zamjerit, ovaj post sam napisala napola ljuta jer stvarno ljudi svašta pišu i pišu o stvarima u koje se ne razumiju, a drugi nasjedaju !!!
I još jednom da naglasim,
polusuha pomidora se jede najčešće bez termičke obrade dok suhu prelijete vrelom vodom, malo ostavite da nabubri i koristite u kuhanju !
Od ova tri načina sušenja, sunce je zakon !!!!!




6 comments:

Unknown September 05, 2016 12:03 PM  

Da li polusuhe rajčice u maslinovom ulju moraju stajati u frižideru ili je dovoljno da budu potopljene sve i u špajzi? Moram priznati da sam prošle godine stavila maslinovo ulje loše kvalitete i 3 teglice su mi počele kvasat, ukiselile se skroz :-(

dvi ribe dva kumpira September 05, 2016 11:50 PM  

Polusuhe idu obavezno u frižider !
U njemu će se ulje stisnuti i na taj način ih sačuvati i ne bi trebalo uskvasati, meni nikada nije, a ostanu mi i godinu dana u frižideru i budu kao da su tek napravljene.

Anonymous,  December 12, 2016 8:05 AM  

Moram da kažem da je meni polusuv mnogo ukusniji , a i korisniji ako ih sve ne pojedemo, mogu se lako upotrebiti i kao dodatak u kuvanju. Ovo ( po mom skromnom iskustvu) nije slučaj sa sušenim paradajzom koji se kod daljeg kuvanja, pečenja i slično samo stvrdne.

Zeza February 23, 2017 9:51 PM  

Nikad nisam sušila rajčice, a nisam ih ni koristila u kuhinji. Kad bi ih vidjela u dućanu, obično mi je cijena bila previsoka.
Hvala ti puno za ovaj recept, ako bude sreće s rajčicama iz vrta ove godine, isprobati ću.

Vera August 16, 2017 11:14 AM  

Prije dosta godina sam sušila paradajze po tvom receptu i sad ću opet. Da, radila sam sa šljivarima po tvojoj preporuci, a sad svi rade sa chery, mislim da šljivar definitivno ima deblje meso i opet ću tako.
Samo se bojim kvarenja jer mi je topla špajeza a u frižider mi na tako dugo ne stane toliko, jer bi ga više napravila , a i maslinovo ulje kupujem pa mi je puno na to toliko potrošiti
Razmišljam da zamrznem ali stavim pakirano u vrećicama u neku jođ plastičnu kutiju da ne dobije miris po frižideru.

dvi ribe dva kumpira August 22, 2017 1:02 PM  

Može se zamrznuti, al ja to ne volim. Led mi vremenom pokvari okus, al to je moje mišljenje, ima dosta ljudi koji ga zamrzavaju i kažu da je njima sasvim OK. Ja isto radim veću količinu i umjesto da stavljam u manje teglice stavim u jednu veliku, začinim sve i dobro natrpam i pozbijem i onda zalijem maslinovim uljem.U tom slučaju ni ne ode previše ulja. Po potrebi kada idem na sajmove, prebacim u manje teglice i tada dolijem maslinovo ulje koliko ga je još potrebno. Za svoju kućnu upotrebu bih ti svakako preporučila dovoljno veliku teglu za tvoje potrebe. U svakom slučaju možeš i zamrznuti...sve je stvar ukusa.
Meni je šljivar ovdje nezamjenjiv jer sam i ja probala sa drugim vrstama pomidora.Chery mi definitivno nije za ovo, al opet kažem, sve je stvar ukusa, mogućnosti i naravno, onoga što nam je dostupno.

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP