Monday, November 10, 2008

Bakalar alla Maksim















Kad god mi na pamet padne bakalar, kad god pomislim na njega ili osjetim njegov miris, ne mogu a da ne pomislim na svog djeda Maksima.

Kakav je to bio covjek.......
Visok, snazan, ponosan i stvarno u svakom smislu rijeci dostojan svog nadimka Maksim
Stari Vidonjac, Neretvanac....neustrasiv i ogroman.

Ako ga netko nije znao i poznavao, a malo ih je bilo, svi su bar culi za njega.
Dovoljno je bilo reci"Maksim" i znalo se o kome je rijec.
Razbacivao se svojom snagom, a za opklade je znao nositi i po 300 kila,

bio je pojam snage u nasem kraju.

Platio je to godinama poslije, kada je ostao kao "stari lav" sjedeci na svojoj stolici i na svom mijestu, samo posmatrajuci kako i vrijeme i svijet lagano prolaze pored njega.
Tijelo ga je izdalo, ali duh nije nikada....stvarno je do kraja ostao "Maksim".

Sada kada se promislim, taj covjek je bio veliki gurman,

kao dijete nisam ni znala sta to znaci.

Nije jeo mnogo, u velikim kolicinama, ali sve su to bile delicije i onog a i ovog vremena...malo jeguljice sa gradela, koja liska, razna suha riba i naravno bakalar.

Gustao je u svojim delicijama.

Mada je bakalar uvijek bio skup, sijecam se kao dijete da smo ga uvijek imali.

Imala sam ujaka u Nizozemskoj koji svake godine kada bi dolazio mom djedu bi donio bar desetak bakalara.

Sijecam se majka bi ga potopila u vodu dan ranije i sutradan satima kuhala,

ocistila od kosti, narezala sve drugo,

a tada bi zapoceo on.

Nije on toliko ni kuhao koliko je on to nadgledao i pazio svaki korak moje majke, sta radi, kako i sto dodaje.

Bakalar mu je bio kao svetinja.

Kao djetetu mi je to smrdilo....oh....

Vremenom sam ga zavolila...u stvari, uvijek mi je bio drag sos od njega, pa bih samo mocila kruhom i tako jela.
Danas gledam moju Dragu, ona ga jede na isti nacin kao i ja kada sam imala devet godina kao ona.
Nekako, kako sam otisla od doma, vukli su me oni mirisi djetinjstva,pa tako i miris bakalara.

Prvi bakalar kada sam kuhala, ne da me kostao samo novaca dok sam ga kupila vec i ogromnog telefonskog racuna koji mi je poslije stigao.

Ali vrijedilo je svakog centa potrosenog....

Korak po korak kako sam radila, tako bih nazivala doma, a instrukcije mi je davala moja baka i majka.
Nije mi bilo zao, jer krajnji rezultat je bio bas ono sto sam htjela i onaj okus kojeg sam se sijecala.


Hvala i moj djedu i mojoj baki, kojih vise nema i koji, sto mi je najzalije, nisu nikada oprobali kako ga ja spremam.

Ali zato se nadam da ce ga moja majka a i moj tata jesti s gustom, jer ta riba stvarno u nasoj kuci je za nas nesto posebno.










Potrebno je:


1 bakalar

1 kaupula

malo cesnjaka

par listica lovorike

malo ljute paprike, ako volite

1-2 zlice konserve od pomidore

minimalno 500ml maslinovog ulja (zavisi o kolicini bakalara)

sol i papar

krumpir























Bakalar namociti dan ranije i ostaviti preko noci dok malo omeksa.
Sutradan ga staviti kuhati ,a kada je kuhan odvojiti mu meso od kostiju,a vodu u kojoj se kuhao sacuvati.
Na dosta maslinovog ulja (ne koristimo svo ulje od odmah),staviti sitno najsjeckani luk da se frizi dok bude proziran pa mu dodamo i narezani cesnjak i persin,lovorov list i ljutu papriku ako je koristimo.Friziti tako jos minut i k tome dodati ocisceni bakalar.
Kuhati tako u suho nekih pet minuta,a ako je potrebno dodati jos ulja.

Ja ovo obicno radim u non-stick loncu,jer se moze dogoditi da se zalijepi za dno.Kada mo ga skuhali u suho 5-6 minuta,dodamo i koncentrat od rajcice,pa i njega malo ufrizimo,pa zalijevamo po malo sa vodom u kojoj se bakalar kuhao.

I tako kuhamo jos sat i pol vremena,povremeno podlijevajuci vodom od bakalara i maslinovim uljem.Ulje se ukuha i dobije se fini gusti sos prekrasnog mirisa.Na kraju dodati krompire izrezane na cetvorine…kao za gulas (zato sam napisala kolicina po zelji) i skuhati ga.Posluziti uz domaci kruh i dobro crno vino.



E sada moje male promjene na ovom nasem tradicionalnom obiteljskom jelu….Ja bakalar ni ne mocim ako se ne sijetim na vrijeme…stavim ga u expres lonac,skuhan mi je za sat vremena.
Kozu i kosti od bakalara ne bacam, pa cak ni rep….

sa stapnim mikserom ih usitnim i dodam jelu,svakako su mekani od kuhanja.

Rijetko cu odvojit puno vremena za neki recept,ali ovo je vrijedno svake sekunde.Ovako spremljen bakalar je super ukusan i sutradan,podgrijan ili hladan.Tradicionalno jelo za Badnjak i Veliki Petak,ali i za obicne dane…ono kada vam se jede i bez razloga.


















Bakalar na bijelo na Istarski nacin







Nisam nikad jela bakalar spremljen na ovaj nacin, ali sam cula da je jako lijepo.
Otkrila sam da za ovaj nacin spremanja morate imati dobre ruke i jos bolje misice.

Ne mislim za bih se usudila sam ovo raditi, ali posto nas ima u kuci petero, a bakalar svi obozavaju, vjerovatno i hocu., tuci cemo ga na smijene .

I ovo je delicija, bas kao i moj prvi bakalar.

Prekrasna pasteta uz domaci kruh i dobru casu vina mi je savrseno predjelo i za najprobirljivije goste.
Mi ga mazemo na kruh i izmedju obroka.

Takodjer popije dosta maslinovog ulja, ali je iznenadjujuce lagan.

Kazu da on pliva tri puta,

prvi put u moru, drugi put u maslinovom ulju, a treci put u vinu.

Za mene je ovo san snova...
Potrebno je:


1 manji bakalar

1 glavica cesnjaka ili vec po ukusu i zelji


do 1 litra maslinovog ulja

malo persin

sol i papar


3-4 krumpira






Bakalar namociti u vodi dva dana ranije, a vodu povremeno mijenjati.
Ja za to koristim expres lonac kao i u gornjem receptu pa mi je mocenje nepotrebno.Bakalar se mora lijepo raskuhati , a kuhanom mu odstranimo kosti i rep .

Vodu od bakalara ne prolijevati, u njoj cemo skuhat krumpir .

Dio kuhanja je gotov.




Meso bakalara stavimo u zdjelu, po mogucnosti sto uzu, a dublju.Meso bakalara tucemo drvenim baticem najprije u suho, a zatim uz povremeno dolijevanje maslinovog ulja.

I tucemo ga ....







Moze se koristit i light maslinovo ulje, ali posto ja obozavam puni okus maslinovog ulja ja nisam koristila light .


Na dio maslinovog ulja dodati u grubo narezani cesnjak i lagano ga proprzit .Drugi dio cesnjaka sitno narezat i s njim presut bakalar.Ulju tada odstraniti cesnjak i s njim ravnomjerno preliti tuceni bakalar i sitno rezani cesnjak .
Ostaviti minut da odstoji ...
Nastaviti tuci drvenim baticem.








i tuci….










Posoliti i popapriti po zelji i ukusu .




I jos tuci….



Bakalar dodje sasvim bijele boje.U medjuvremenu nam se skuhao krumpir u vodi u kojoj smo kuhali bakalar.Zgnjeciti ga viljuskom i dodati smijesi bakalara.Vazno je da je bakalar dobro stucen prije dodavanja krumpira jer ako nije tucenje ce biti sve teze.









I jos tuci i dodavati maslinovog ulja .....Dodamo i sitno narezan persin i nastavimo jos tuci.

I jos tuci ....




Smijesa ce se na kraju upeterostrucit i postat ce prekrasno glatka, kao prava pasteta .Cijelo lupanje bakalara je trajalo sigurno sat i pol vremena, mozda i malo vise, a rezultat je bio prekrasan.








Postupak je dug, a za mene cak i bolan, ali rezultat...cisto savrsenstvo.



Ovim putem zahvaljujem mojoj prijateljici Ljilji koja mi je ovo pokazala,a
dok ga je radila rekla sam joj da je steta sto ovo nisam snimala na video i postavila ga.

Ova pasteta moze stati u frizideru i do dva tjedna, u sto cisto sumljam, iz cistog razloga sto je preukusna i brzo se pojede.

Ne bojte se kolicine maslinovog ulja, bakalar je inace suh i "pije".....






7 comments:

nlo November 11, 2008 9:56 AM  

Divan post Branka:)Vratila si me u djetinstvo i u dane kad sam negodovala zbog te "smrdljive" ribe i isto kao i Draga močkala kruh u šug ali sa velikim suzama u očima:)) Danas je posve druga priča samnom ali prošlost se ponavlja i sa mojom Sarom.
Neznam zašto je tome tako (zašto nije češće) ali i ja bakalar spremam samo na Badnjak i Veliki petak valjda sam ja to prenijela tradicijski od svoje mame, iako ga obožavam. Jedini problem danas kod nas je da svašta podvaljuju pod bakalar i da je prava lutrija nači pravi. Ovu paštetu sam provala u jednom restoranu i oduševila sam se, neznam jel bila spremljena na ovakav naćin ali je stvarno bila ukusna. Hvala ti za ove recepte:))

joe November 11, 2008 8:15 PM  

pozdrav e bakalar me uvik krpija i danas mi je ža bacit onu "smrdljivu" vodu najradije bi se sutra umija u njoj a šta se tiče na koji ga način volim tu nema granica

rijeka November 12, 2008 10:01 PM  

Svaka cast Branka na opsirno i lijepo napisanom postu. Ja se iskreno divim ljudima koji vole bakalar, i ja ovdje na sjeveru toga imam jer spada u svedska tradicionalna zimska jela. Pomagala sam u pripremanju na vise nacina ali meni je jos uvijek "nejestiv".
Svejedno sam uzivala citajuci sve sto si napisala :)

Snjezana November 13, 2008 12:45 AM  

Branka predivno...:)))
Obozavam bakalar na sve nacine. Volim i suhi i usoljeni. Svaki mi je fin na svoj nacin. Probat cu iduci put skuhati ga na nacin djeda Maksima...:))))

Вера November 13, 2008 9:58 AM  

Nemam reci,fotke tekst,sve savrseno!

dvi ribe dva kumpira November 16, 2008 4:45 AM  

Hvala vam svima na lijepim komentarima.
Pasteta od bakalara je i za mene bila nesto novo, mada sam i do sada radila od njega pastete,ali na malo drugaciji nacin.
Nije bio ovako mukotrpan ....
A uvijek smo ga spremali na nacin sto ja danas zovem "djedov bakalar".
Rijeka, ne znam bi li te mogla preokrenuti :):):)
Mog muza jesam....nije podnosio rijec "bakalar", a kamoli miris....sada ga obozava :):)
Al mozda opet...svi imamo razlicite ukuse :):)
Pozdrav svima vama :))

cosmo2503 February 19, 2009 12:34 PM  

Svaka čast. Oduševila me je nježnost kojom pišeš o svom pokojnom didi. (sjetila sam se slike sa Coolinarike, ti i neki tvoji rođaci i mislim da je bilo neko jarence ili koza)...To je ambijent u kojem mogu da zamislim i tvog didu.
Ne samo djeca draga, i mi veliki volimo močiti kruh u tom famoznom šugu, miriše ne može bolje, a ukus,mmm..... Elem, platiti za bakalar vrijedi kada ga znaš tako dobro pripremiti. Za neku buduću priliku imat ću u vidu tvoj receptić, dopada mi se tako gust šug, u mene je bio dosta jušan.
Što se tiče ovog načina za pripremu kreme, primila sam znanju da treba tući ručno, nadam se da će se u mom krhkom tijelu naći dosta snage jer je motivacija velika.
Pozdravi...

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP